Welcome to the porfolio of conceptual designer Charley Reijnders.

Videos

About

Charley Reijnders
23.12.1988
Product Designer
Works and lives in Amsterdam

Bachelor 2006/2010
ArtEZ, Arnhem,
Product Design

Master 2010/2012
Sanberg Instituut, Amsterdam, Applied Arts

Expert in conceptual product design

Contact

Charley Reijnders
info@charleyreijnders.nl

The Institute of Dirty Horticulture

From 11 until 15 July, The Institute of Dirty Horticulture will inhabit the Hortus Botanicus of the Vrije Universiteit,
Amsterdam, serving as a backdrop, subject and support structure for the work of Netta Bacon (1980, IS),
Marc Barreda (1977, US), Lyske Gais (1984, NL), Matthias Dolder (1979, CH), Kees Klaassen (1986, NL),
Aliki van der Kruijs (1984, NL), Charley Reijnders (1988, NL), Wonjung Shin (1981, KOR)
and Anna Brecht Veenstra (1980, NL).

Since 2010, the students of the Dirty Art Department a.k.a. The Applied Art Department of Sandberg Institute
have been committed to creating, investigating and experimenting by means of science, technology,
sociology, art, craft, design and more. Cross-pollination is their middle name.
With a keen eye, conceptual and practical skills and a never-ending fascination for their surroundings,
they collectively and temporarily form The Institute of Dirty Horticulture,
which is geared towards tackling and raising questions in a variety of forms and on many scales.
For five days, The Institute infiltrates and transforms the Hortus Botanicus by introducing a multitude of works,
reflections, experiences and events.

 A dynamic public program with daily events will look closely at The Institute of Dirty Horticulture.
What does The Institute represent or enact? What role do its members take on? What sets them apart?
How can their practice be applied? Each day will shine a different light on the exhibition while testing the boundaries,
intricacies and visions of the works on show.
For more information and updates, please visit the Facebook page HERE.

Ever been to a botanical garden party? Be sure to join us for the festive opening on 11 July at 17.00!

The Institute of Dirty Horticulture, graduation show of The Dirty Art Department a.k.a. The Applied Art Department,
Sandberg Instituut, is set up in collaboration with a curatorial team: Victoria Anastasyadis (1985, NL) design historian,
Sanne Oorthuizen (1984, NL) independent curator and Jet Vermaning (1983, NL) art consultant. 

2012 © Dirty Art Dpt, Sandberg Institute - Photography by Ernst van Deursen

 Charley Reijnders, 2012 © Dirty Art Dpt, Sandberg Institute - Photography by Ernst van Deursen

2012,Dirty Art Department, Sandberg Instituut, Photography by Ernst van Deursen

Charley Reijnders (1988, NL)
A Crystal Home

Charley Reijnders geeft gestalte aan hoe haar gedachten bestaande objecten omgeven.
Als uitgangspunt voor A Crystal Home heeft zij de opbouw van kristallen genomen. De
groei van kristallijnen materialen is gebaseerd op vier kardinale punten die samen de
geometrische vorm bepalen. Het groeien wordt gestimuleerd door imperfecties in het
oppervlak van de nucleus: nieuwe moleculen hechten zich rond die ‘fouten’. Dit rationele
vermeerderingsmechanisme kan uitgroeien tot een overwoekerende structuur waar
ogenschijnlijk weinig logica aan ten grondslag ligt.

Geïntrigeerd door dit natuurlijke proces heeft Reijnders dit principe als start genomen voor
haar installatie die de kas van de Hortus Botanicus overneemt. Het levert een invasie van
artificiële vormen op die zich als parasieten over de ruimte en de gecultiveerde natuur
verspreid hebben. Zonder duidelijk begin- of eindpunt, maar met een duidelijke beweging
richting elkaar.

De vormen zijn afgeleid van haar eigen gedachtegang: hoe Reijnders de objecten en de
ruimte onderzoekt, bevraagt en verkent. De slordigheid van de verbindingen illustreert
de grilligheid van het denkproces. De transparantie van de houten structuur stelt de
toeschouwer in staat zich op een nieuwe manier te verhouden tot het onderliggende.
Door het kristallijnen systeem te vertalen naar een vorm die haar eigen blik op de wereld
der dingen weergeeft, heeft Reijnders een structuur gecreëerd waartoe andere visies zich
kunnen verhouden.

Victoria Anastasyadis (1985, NL) design historian,
Sanne Oorthuizen (1984, NL) independent curator and Jet Vermaning (1983, NL) art consultant.